fbpx

Miért is fekete ez a péntek?

A Black Friday természetesen mindig péntekre esik, méghozzá a hálaadás utáni első péntekre. Ez azonban az Egyesült Államokon kívül senkinek nem mond túl sokat. Egyszerűbben: a november negyedik csütörtökje utáni nap: ez a november 23-29-e közé eső péntek, minden évben különböző dátummal. Eredetileg inkább negatív tartalmú volt a szó, arra utalt, hogy mekkora tömegek indultak vásárolni dugókat okozva és ellepve az utcákat Philadelphiában.

Honnan ered?

1966-ban született meg a kifejezés az USA-ban, míg az utóbbi 11 évben, 2009 óta használják általánosan, és a nagy akciókra utal, amelyek egyben a karácsonyi bevásárlási láz kezdetét is jelzik már a ’20-as évek óta. Manapság a média és a kereskedők arra is utalnak a fekete színnel, hogy ekkor váltanak pirosból (veszteségből) feketére (nyereségre). Magyarországon először mindössze 6 évvel ezelőtt, 2014-ben tartották meg ezt az akciókkal teli eseményt a kiskereskedelemben.

Mi történik ezen a híres-hírhedt november végi pénteken?

Bár ez a nap hivatalosan sehol nem szünnap, sokan a vásárlás miatt szabadságot vesznek ki, hogy ki tudják használni a kedvezményeket. Itt óriási eltéréseket találunk az Egyesült Államok és Magyarország között. Míg az előbbiben óriási, az év többé részében valóban nem látott akciókra kerül sor, itthon ez sokszor inkább szimbolikus, a jól bevált felviszem az árat, hogy utána levihessem, avagy az itt nem betiltott fiktív magas árból engedek, és az eredeti árhoz érkezünk trükköt használják. Mielőtt megcsinálnánk életünk vásárát, érdemes az interneten utánakeresni az árnak, ami hirtelen 60-70, netán 90+ százalékot esett…

Az Egyesült Államokban sokszor ez a nap jár a legnagyobb bevétellel az egész évben (bár az aranyérmet többször a karácsony előtti utolsó szombat vitte el), és erre természetesen a kereskedők is felkészülnek. Sokan hajnali 5kor nyitnak és a délutáni nyitva tartást akár késő estig meghosszabbítják, míg mások előző éjfélkor nyitnak és így ez az egyetlen nap az évben, amikor 24 órán keresztül vásárlást tesznek lehetővé.

A fekete péntek, bár neve nem erre utal, már a vásárlás forgatagából származó halálesettel is járt: 2008-ban egy bolti alkalmazottat tapostak halálra New Yorkban. Szerencsére ilyen eseményről vagy komoly sérülésről nem tudunk Magyarországon.

A magyar vonatkozás 2020-ban

Bár a magyar esemény nem közelíti meg az amerikai lázat (inkább szerencsére, mint sajnálattal közöljük ezt), egyre több helyszín on- és offline ráérzett már a lehetőségre ebben, egyes honlapok arra specializálódnak, hogy összegyűjtsék a Black Friday akciókat hazánkban.

2016-ban a teljes évi online forgalom 5%-a fekete pénteken történt, míg 2017-ben már 7,4%-a. Ha a tendencia folytatódik, ez hamarosan az év messze legnagyobb ilyen jellegű eseménye lesz itthon is.

Bár az eredeti, USA-ban jelen lévő gondolat az, hogy akár nulla profittal is eladják bizonyos termékeiket egyes cégek, hogy ezzel későbbi visszatérő vevőket szerezzenek, ez a gyakorlat Magyarországon nem terjedt el: itthon sokszor inkább az azonnali profitszerzés a cél ezen a késő novemberi napon is.

Ha vásárolunk egy online üzletben, mindenképp figyeljünk rá, hogy érkezik-e visszaigazolás: bizonyos webshopok olyan árut is eladhatnak, amely már nincs birtokukban, ha túl népszerűvé válik valami.

Ha pedig offline vásárolunk, mondjuk a hírhedt pénteket követő napokban, nézzük meg, hogy a kint lévő árcédula valós-e, vagy csak egyetlen napra volt érvényes. Pro tipp: a fogyasztóvédelem jogszabálya szerint a kereskedő köteles a kint lévő áron eladni a kiállított terméket.

Mi viszont most tényleg felajánlunk egy igazán Fekete Pénteki ajánlatot!

Mi az online térben mozgunk otthonosan. Nagyjából mindegy, hogy hétfő reggel van vagy éppen szombat éjjel. Az ügyfeleink bármelyik időpontban tudnak tőlünk vásárolni. Úgy alakítottuk ki a vállalkozásunkat, hogy mindig ki tudjon szolgálni új érdeklődőket. Természetesen nem dolgozunk a nap 24 órájában de a termékeink, szolgáltatásaink viszont elérhetőek bármikor. Sőt, azon dolgozunk, hogy az Ügyfeleink ugyanígy alakítsák ki a vállalkozásuk legalább egy részét. Ezekben a bizonytalan időkben nem kell hangsúlyozni, hogy milyen fontos több lábon állni.

Az én véleményem az, hogy egy weblap önmagában annyit ér mintha nyitnál a pincében egy butikot. Vagyis semmit. Ezt a „boltot” be kell vezetni a „társas” éltbe. Ehhez pedig két út vezet. Azonnali eredményeket lehet elérni ha fizetős hirdetéseket alkalmazol. De van két nagyon rossz hírem.

1, Ehhez is érteni kell. Hiába tolod bele a pénzt az Ads hirdetésekbe ha fogalmad sincs róla, hogy hogyan működik.
2, A sikeres jelenlét csak addig működik amíg pénz van a számlán. Utána sötétség mint amikor lecsapják a villanyt.

Ez még semmi mert az organikus eredményért is meg kell dolgozni és az sincs ingyen. Ott viszont a célszalagot átszakítva, hosszú ideig tudunk fürödni a dicsőségben.

A BIKA csomagunkban ötvözzük a két stratégiát. Vagyis egyszerre építjük az organikus eléréshez szükséges tartalmakat és a havidíj egy részét pedig Google Ads hirdetésre fordítjuk. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag azonnali eredményeket tudunk elérni és közben folyamatosan jövünk fel új és új kulcsszavakra a találati listán.

Magyarra fordítva a havidíjak hamar önellátóvá teszik a projektet. Hiszen amit havonta fizetni kell azt már a megnövekedett profitnak biztosítani kell egy-két hónap után.

A mi ajánlatunk a következő;

Ha 2020.11.27. ig jelentkezik egy ingyenes konzultációra és a konzultáció után úgy gondolja, hogy megbíz minket a honlapja felfuttatásában akkor ingyen készítjük el a szükséges Landoló oldalakat (landing page). Érdemes termékenként, kampányomként új oldalt csinálni. Ezeket is érdemes folyamatosan optimalizálni, kalibrálni!

Ezen felül még kap 10% kedvezményt is a havidíjból 12 hónapon keresztül!